El Teatre de les Comèdies porta al Bartrina “La Serva Padrona”, de Pergolesi, el 22 de juny

http://www.reus.cat/noticia/el-teatre-de-les-comedies-porta-al-bartrina-la-serva-padrona-de-pergolesi-el-22-de-juny

El Teatre de les Comèdies porta al Bartrina “La Serva Padrona”, de Pergolesi, el 22 de juny

Dilluns, 6/06/2016

Imatge d'una representació de

“La Serva Padrona”, una òpera còmica que va causar gran impacte arreu d’Europa durant tot el segle XVIII, arriba al Teatre Bartrina el 22 de juny (21:00 h) en una versió escènica actualitzada pel dramaturg Iban Beltran i amb direcció musical de Marcel Pascual. La soprano Maia Planas, el baríton Xavier Mendoza i l’actor Arnau Colom, acompanyats per una orquestra de cambra amb integrants de primer nivell, són els encarregats de donar vida al popular llibret escrit per Gennaro di Federico i musicat per Giovanni Batista Pergolesi.

La jove companyia Teatre de les Comèdies, sorgida al caliu del Teatre Bartrina, la ciutat de Reus i el seu entorn, ha portat amb èxit la seva original versió de “La Serva Padrona” a diferents teatres i sales de Catalunya. Es tracta d’una proposta que situa l’acció en el context actual a partir de l’argument creat per Di Federico el 1733, quan l’obra es va estrenar a Nàpols. Músics i actors interactuen junts a l’escenari durant l’espectacle i interpreten en català els textos traduïts i adaptats pel mateix Marcel Pascual. Tal i com passa en l’original italià, l’adaptació catalana presenta un text parcialment rimat i s’ha elaborat intentant fer coincidir els accents textuals i els musicals, de manera que l’acoblament de música i paraula soni natural a l’oïda. A més, en la part musical s’han realitzat els mínims retocs imprescindibles perquè text i música encaixin de manera òptima.

“La Serva Padrona” fou concebuda i estrenada el 1733 com un “intermezzo”, és a dir, una peça d’òpera còmica que s’intercalava enmig de la interpretació d’una òpera “seriosa” més extensa. Aquesta obra s’estrenà el 5 de setembre d’aquell any per als entreactes de l’òpera “Il Prigioner Superbo”, del mateix Pergolesi. Aviat assolí gran popularitat i en els deu anys que seguiren l’estrena, s’interpretà a París, Londres, Madrid i Sant Petersburg. A Barcelona es representà per primera vegada l’any 1750.

L’orquestra
Pel que fa a la interpretació musical s’ha buscat subratllar la relació semàntica entre text i música de manera que l’orquestra esdevingui un actor més en el context de l’acció teatral. El conjunt orquestral que posa les notes a l’espectacle és integrat per Roger Junyent, Meritxell Tiana, Meritxell Genís, Ángela Moro i Albert Carbonell (violins); Elizabeth Gex, Núria Pinyol i Jordi Armengol (violes); Enric Prats i Oriol Casadevall (violoncel i contrabaix) i Gregori Ferrer (clavicèmbal).

Un dels principals objectius de la companyia Teatre de les Comèdies és acostar l’òpera a públics de totes les edats i no necessàriament familiaritzats amb aquest gènere escènic. Fins i tot es planteja com un espectacle familiar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *